TIPS

For-A tillverkar avancerade mixrar. I bland är det svårt att utläsa från manualen exakt vilka fördelar vissa funktioner har och hur de skall användas för att göra ditt jobb som operatör lätt och snygga jobb för dina kunder. Vid jämförelser med konkurrerande märken kan det vara svårt att enkelt se vilka fördelar For-A erbjuder gentemot andra märken. Här följer information som är lite mer lättsmält än originalmanualen och som refererar till rätt sidor i manualen för den som vill lära sig mer i detalj om funktionerma.

 

Jag har valt att ta exempel från For-A:s minsta mixer i HVS serien, HVS 100/110. Alla de uppräknade features och mycket mer finns i de större modellerna: HVS 390 (2ME) och HVS 2000 (2+4ME)

 

Mix/Wipe

Alla mixrar gör naturligtvis Mix/wipe. HVS serien gör också NAM (non additive mix) och FAM (full additiv mix) Wipe funktionen har alla möjligheter med t.ex. inside/outside boarder/shadow, toning och CG-Wipe.

 

Key

Keystegen är omkopplingsbara mellan Luminance Key, Bus Key, Full key och Chroma key. Här finns begränsningar på vissa mixrar som inte har Chroma Key på alla steg.

 

TIPS

Om du snabbt trycker två gånger på key programmeringsknapparna längst upp till vänster på kontrollpanelen så kommer rätt menyer upp direkt på displayen. Det gäller även övriga funktioner i mixern som Multiviewer , transitions m.fl.

 

Luminance key verkar med luminansen som key-faktor. Gain och Clip finns naturligtvis manuellt justerbara i alla nedanstående Key typer.

Bus Key: keyar signaler med mask sk. Alpha Channel. Vanligen Targa-filer.

Full Key: Används för att key:a en full bild med t.ex. zoom i något av de 4 DVE:erna.

Chroma Key: HVS serien har en otroligt avancerad Chroma Key funktion som slår ut de flesta konkurrenter. Den är automatisk eller manuell. I automatik sätter man ett kryss på den färg som skall keyas och mixer ställer in sig till 95% rätt. Det finns avancerade set-ups med delay och färg kompensation för att ta till vid svåra situationer.

Vill man kunna hantera alla finesser med Chroma Key generatorn i HVS 100 så hänvisar jag till manualen från sidan 107 till sidan 115 där det utförligt står hur man uppnår bästa resultat.

 

TIPS

Glöm inte att mäta in färgstyrka och Luminans på key-bakgrunden (vanligen grön) med Waveform monitor. Först då vet man om ljussättningen är jämn.Tänk också på att kamera och optik måste vara av hög kvalitet annars får inte mixerns keysteg tillräckligt bra färgupplösning att arbeta på och resultatet blir mindre bra. Vissa justeringsmöjligheter kan helt enkelt inte arbeta i mixern om det inte finns tillräcklig upplösning (bandbredd) i kameran!

Alla keysteg och även PP skenan i HVS-mixrar har möjlighet till DVE. I HVS-100 mixern finns 4 st 2,5D DVE

 

DVE

DVE står för Digital Video Effects och är förmågan att zooma och ändra perspektiv. DVE är en av For-A: stora fördelar då de gör fantastiskt fina DVE:er med extremt hög bildkvalitet även i stora förstoringar. DVE generatorer kräver en mycket stor CPU kraft och det är bland annat därför For-A mixrar måste ha ordentliga fläktar för att kyla CPU systemen i motsats mot konkurrenter med få och enkla DVE system som knappt behöver någon CPU kraft alls och därmed klarar sig utan kylsystem.

Skillnad mellan 2D och 2,5D och 3D-DVE är i praktiken att:

2D kan endast ändra storlek på bilden med eller utan separat möjlighet för X och Y axel.

2,5D innebär att man maskar bilden för att simulera en perspektivändring. Det ger ett betydligt snyggare och proffsigare intryck om man kan vinkla bilden och se perspektiv. Titta på nyhetsprogram i t.ex. SVT.

 

TIPS

T.ex. vill man kanske vinkla insticksbilder i ett nyhetsprogram. Det kräver 2,5D DVE som nästan inga andra mixrar i prisklassen har! Kombinera det med ”Event Transition” så får ni enkel och mycket snygg bild-transition i mix och/eller zoom på ett enkelt sätt som endast andra, mycket dyrare, mixrar klarar.

 

3D är en äkta 3 dimensionell förändring av bilden i x/y/z led och är en betydligt mer CPU krävande funktion som ger ett utomordentligt professionellt intryck.

HVS serien har endast avancerade 2,5 och 3D DVE och inte vanliga 2D DVE. Oftast 4-8 st separata DVE som standard och som kan användas både på PVW/PGM-skenan och i keystegen.

Lokal och Global funktion med DVE

Lokal rotation innebär att man manipulerar bilden på stället i ”rymden”. DVS ändrar storlek, roterar och ändrar perspektiv lokalt på samma ställe bilden befinner sig.

Global rotation innebär att man kan göra åkningar i rymden, Det vill t.ex. säga: en viss förminskad bild kan rotera i inte bara xy utan också i z-led i bildrutan. Det ger intryck av att bilden rör sig i djupled. Mycket snyggt vid t.ex. textåkningar då man kan lägga texten ner och göra en ”roll” i rymden. Återigen features som få andra mixrar klarar.

 

Event Transition

”Event” är ett snap-shot av alla eller delar av mixer set-up. For-A har något som kallas Event Transistion. Det unika i den möjligheten är att man kan göra mix/dve mellan två events automatiskt. Mixern interpolerar automatiskt bilderna mellan två sparade set-ups. Till exempel kan man utgå från ett ”event” med background och en (eller flera) små bilder i en scen och ett annat ”event” där någon bild är ut-zoomad till helbild. Det är supenkelt att göra med HVS mixrar. – Spara två ”event”. Sätt en duration-time mellan dem, så är det klart. Inga bökiga ”sequence set-ups” eller ”macron” bara två ”event” och duration-time. Funktionen är fantastiskt användbar i synnerhet nyheter och sport och få andra mixrar i branschen gör det lika elegant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig 1. Event transistion hjälper dig att göra snygga transitions på ett enkelt sätt

 

TIPS

Man kan programmera mixern att utesluta vissa funktioner ur ett ”event” som till exempel att ändra ingångar på bussarna eller keystegen. Det gör systemet väldigt flexibelt och enkelt att hantera. Se sid 152 i manualen för HVS 100/110.

 

CG-Wipe

Är en funktion som förstärker wipe transitions. Här lägger mixern in ett clip automatiskt under en wipe transition. Nedan kan du se ett exempel på ett CG wipe där man gör en vanlig X-wipe och clipstoret lägger samtidigt in en liten sekvens med en keyad bild av en hund (targa-fil) på 30 frames som just under bara wipe-tiden syns promenera över bilden. HVS-100 har även audio i CG wipes.

TIPS

CG-wipes är väldigt användbart för till exempel resultat texter i sport osv. Lägg till en lämplig audio-fil för extra impact. OBS! Set-up av CG wipe i mixrar är relativt komplicerat och man bör ha manualen till hands. Se sid 132 i manualen för HVS 100.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig 2. CG Wipes, mycket snyggt och användbart i t.ex. sportprogram. Nåja, i sport kanske man inte har en hund som skjuter bilderna.

 

Macro

HVS serien har naturligtvis ”Macro”. Macro innebär att mixern spelar in dina knapptryckningar som du sedan kan spela upp som en sekvens. Användbart vid komplicerade standard bildkompositioner i stereotypa produktioner som till exempel nyhetsproduktion. Macro är mycket lätt att använda men man kan också göra mycket komplicerade set-ups. Se manual sid 154 i manualen.

 

(Sequence)

Är en metod att låta mixern spela in bildförflyttningar och bildväxlingar med mera, lagrat på en tidsaxel som man sedan kan redigera. Mixern kan alltså utföra ett stort antal transitions enligt ett förprogrammerat mönster. Det här är en vanlig funktion generellt på större mixrar.

OBS Sequence finns bara på HVS 390, 490 och HVS 2000 och INTE på HVS 100/110

 

Preview/Program skenorna

PP skenorna fungerar som på vilken mixer som helst. Varje knapp kan programmeras till en viss ingång eller till ”SHIFT” så att man via shift-funktion kan få tillgång till fler källor. T.ex. clip/still-store färgbalk, mat-color etc. OBS: du kan välja hur många och vilka key-bilder du vill se i Preview bilden. Ibland blir det förvillande om man har PinP och keyers samtidigt i Preview. Gå till sidan 53 i manualen och se hur du väljer keyers i Preview.

 

 

Black Cut transition

Här kan du synka BLACK transition och PP hantaget så att mixern går ner i svart och byter källa och sedan fadar upp nya bilden. Enkelt och användbart. Se nedan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig 3. Se sidan 76-77 i manualen.

 

 

 

AUX-bus funktioner

HVS-100 har 4 st Aux ut samt en programmerbar HDMI som är DVI kompatibel. Totalt 5 utgångar som kan byggas ut till 9 med extra utgångskort som dessutom har downconverters med egen utgång. Du kan klippa eller mixa mellan ingångarna till en AUX utgång.

Vidare kan man också flytta en DSK och lägga den på en AUX ut. Se vidare information under rubriken AUX transition lite längre ner på denna sida. Det finns också lösa AUX bus Remote Controls som är nätverksanslutna att komplettera mixern med. Se under "tillbehör" på produktsidan. AUX remotes har en mängd användbara programmerbara funktioner. Du kan till exempel också aktivera "Events" mm.

 

AUX-Link

Input till AUX skenor kan synkas med olika master som t.ex. PGM/PVW transitions. Det är mycket användbart i t.ex. multiscreen produktioner där du vill växla olika bilder simultant i olika monitorer. Här kan du enkelt styra en eller flera aux med PP transition.

Nedan i fig 5 ser du vilka som kan agera master eller slave och i fig 6 vilka signaler som kan väljas.

 

 

 

Fig 5.

 

 

 

 

 

 

Fig 6.

Man kan programmera upp till 7 olika grupper av en eller flera länkar. Länkningen kan enkelt slås på eller av i menyn. Se sid 63 i manualen. Se vidare instruktioner längre ner på sidan.

 

AUX-Transition

Här är en av mixern mest fantastiska egenskaper. Man kan mixa eller klippa på alla AUX bussar. Dessutom kan man lägga en eller två DSK på en AUX. Man kan alltså skapa en enkel 3 ME mixer med 2 Keyers på stora ME steget och en DSK på två olika AUX ut. Dessutom kan man länka AUX transition till ME steget så att man kan till exempel göra avancerade Event-mixningar med flera storbildskärmar på scenen med till exempel olika texter.

Set-up för detta blir en aning komplex eftersom man måste gå in i flera olika delar av mixern och ställa om parametrar. Vi börjar med att sätta upp en AUX mix:

Dubbelklicka på AUX1 välj AUX bus med F1, till exempel AUX1 gå till F3 och slå om till TRANS: ON. Sätt RATE med F4 till exempel 30 frames. Se bilden nedan.

 

 

 

 

Fig 7.

Nu kan du testa att byta ingång på AUX1 och den kommer att mixa med 30 frames.

Nästa steg är att lägga en DSK på bilden. Notera att DSK:n naturligtvis försvinner från PGM ut där den är som default.

Gå till "Setup" - Function - M/E_KEY och toggla ner ett steg. Då dyker menyn upp där du kan ändra DSK till den utgång du vill. Avsnittet i manualen kallas "Where DSK appears" och finns en bit ner på sidan 75. DSK assign: Vrid F3 till AUX1. Se fig 8. Klart!

 

 

 

 

Fig 8.

Sedan kan man roa sig med att använda USER BUTTONS för att programmera DSK transition inte bara mix och cut utan också: Slide in/slide out - Zoom in/zoom out. Faktiskt väldigt snygga och användbara transitions. Den vanliga Keyknappen mixar/klipper som vanligt. Nedan i fig 9 ser vi hur USER BUTTON 2 assignas till DSK1 scaler. Det är bara att välja med F3. Sidan 89/141 i manualen.

 

 

 

 

Fig 9.

 

Multiviewer

Multiviewerns layout kan väljas bland ett stort antal alternativ. Namnen i respektive fönster kan vara av kort eller lång typ. Man kan också reglera luminansen på texten samt flytta positionen på texten i rutan. Multiviewern kan väljas på valfri AUX ut samt på HDMI (DVI kompatibel) utgången. En bra finess är att mixern släpper igenom embedded audio och har peakmätare i varje bildruta som kan slås på eller av. Man kan monitorera 2 eller 4 audiokanaler valfritt från 8 audio in. Notera att audiofunktionen kräver att Framesyncronizers är "OFF" på de ingångar man vill monitorera. I Multiviewern visas också röd och grön Tally och ”safe-area” information om man önskar. Se sid 135 i manualen.

 

User Buttons

Det finns 8 st User buttons på panelen som är synnerligen användbara. Det finns också ett antal funktioner i mixern som man bara kommer åt via User Buttons. Exempelvis transitions för DSK. Man kan till exempel programmera DSK för ”Slide in/out” och zoom in/out. Se sid 89 och framåt i manualen för alla funktioner som kan programmeras.

 

TIPS

User Buttons kan även styra GPI signaler internt som i sin tur kan styra i stort sett alla funktioner i mixern så det finns stora möjligheter att bygga sitt eget system för lätt åtkomlighet av menyfunktioner och set-ups mm.mm. på user buttons. Du kan också trigga User Buttons med inkommande GPI signaler till mixern.

 

StillStore/Clipstore

HVS 100/110 har 2 st still/Clipstores som kan innehålla 227 frames HD bilder i varje kanal. Varje kanal har också Alpha channel och audio channel. Filformat: bmp, .jpeg, .tga. Set-up och användning är relativt enkel och filerna kan importeras via Ethernet Lan. Default IP address är 192.168.0.10 på alla For-A mixrar. Enklast är att hantera stills och clips via webinterface.

 

Hur ladda en Targa-fil med Alpha kanal

Aningen pinsamt att man inte förklarat det i manualen! Att förstå hur man gör utan bruksanvisning är inte så uppenbart. Så här gör Du: Spara ner din Targa-fil med alpha-mask från till exempel Photoshop. Lägg den på en memorystick och ladda in den i mixern med "file load". Enkelt! När du sedan skall visa den i ett keysteg så skall du välja ingång: till exempel DSK 1 och från Stillstore 1. Välj i listan av ingångar "Fill" till Still-1 och välj "Key" till Still-1K som finns längre fram i listan. Sätt naturligtvis keystegen i "bus-key". Då är allt klappat och klart. Om du sedan vill kan du lägga till DVE och kanske en mask i DSK steget så kan du snyggt zoma in rätt storlek och/eller lägga loggan eller texten i perspektiv. Varning för att använda icke godkända filformat. En del äldre mixrar kan låsa sig om man importerar fel sorts filer, företrädelsevis via nätverk. Mixrarna tar Bitmap, JPEG och Targa. Inget annat.

Back-up memory system

Naturligtvis kan man lagra mixerns inställningar på ett USB minne. Det är att rekommendera att varje operatör har sitt eget USB men sina egna preferenser lagrade. Back-up minnet delas upp i följande funktioner:

”all” = lagrar all information i hela mixern utom stills.

”stl” = lagrar stills och clips

”event” = lagrar events

Du kan ändra namn på filerna mm.

OBS USB minnet skall vara formaterat i FAT eller FAT32

 

Tally och GPI/GPO

I HVS mixrarna är Tally/GPI intelligent gjort men kan bli komplext och därmed lite knepigt att sätta upp. I grunden fungerar det så här:

Tally: Du kan direkt från mixern få kontaktslutning (för max 40 volt och 100mA) eller +5Volt ut för att direkt driva Lysdioder. Varje stift i den 25 poliga D-subkontakten är individuellt programmerbar. Det vill säga, det spelar ingen roll hur den är lödd, du kan fritt tala om viket stift som skall vara till vilken funktion. Se bara upp vid programmeringen så du inte försöker dubbelboka ett stift med t.ex. både Tally och GPI. Då händer ingenting och du kanske tror att funktionen är trasig.

GPI: Du kommer åt nästan alla funktioner i hela mixern med endast en kontaktslutning. Det finns en lista på sidan 181 i manualen som visar på vad som är styrbart. Jag vill framför allt framhålla att varje AUX utgång kan remotestyras med ingångsval. Det gör inkoppling av Joystick Override till kamera RCP:er synnerligen elegant. Också styrning av "User Buttons" finns i listan så möjligheterna att styra är mycket stora och enkla/billiga.

GPO: Mixern skickar också ut kontaktslutning om du trycker på vissa knappar. Lista på funktioner finns på sidan 183 i manualen.

Det finns också lösa tallyinterface att köpa som styrs via Ethernet från mixern. PÅ HVS 390 och 2000 finns flera GPI portar även på kontrollpanelen.

Vi tillverkar gärna knapp-paneler och Tally-interface på begäran liksom kablage till olika RCP:er för Joystick Override. Bara ring!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTR/VDCP Control

Mixern kan remote-styra diskrecorders med Sony eller VDCP protokoll. T.ex. AJA, Abekas MIRA eller Blackmagic med flera. En relativt komplett hantering av clip med in/avspelning redigering osv är möjlig med VDCP protokoll. Med vanligt Sony P2 protokoll så kommer du åt Play, Rec, Stop, Pause, Fwd, Rew och kanske något annat i fall diskspelar tillverkaren lagt till det, till exempel "go to next clip". Du programmerar in kommandona på "User Buttons" och de kan du också styra med GPI. HVS 100 har två D-sub portar för styrning av två diskrecorders. HVS 2000 har 6 portar. Bra om man vill iso-banda via AUX och ha kontroll direkt på mixern. Vi bygger gärna specialgrejor för remotestyrning. Hör av dig!

Instruktionen för VTR är superenkel men VDCP kan bli komplex. Se sid 185 i manualen.

 

Router Control

Mixern kan också styra Routing switchers via RS 422. Det är också en relativt omfattande beskrivning i manualen sid 193.

 

Safe Area på AUX utgångar

Det kan vara praktiskt att lägga safe area markör på AUX utgångar. Det gör du via User Buttons:

Gå till "PANEL" i menyn och vidare till "USER BUTTON". Aktivera till exempel knapp 1 (OU-1) Skruva fram "TYPE" till "MARKER" och välj där vilken AUX utgång som du vill lägga markern på. Om du valt "OU-1" knappen så ska den blinka nu på panelen. Dubbelklicka på "UO-1" knappen för att få fram menyn där du väljer den typ av marker du vill ha och också storleken på den. När det är klart backar du ut ur meny och testa att trycka på "OU-1" på panelen så ser du Safe Arean på den AUX utgång du valt.

I samma menyer kan du välja Aspect, maska sidorna vid 4:3 bild, mm. Se nedan.

 

 

 

 

 

 

 

Länka knappar och funktioner till varandra

En väldigt bra egenskap som få andra mixrar har är att du kan länka funktioner till en knapptryckning. Till exempel så kan du byta ingång på en DSK eller AUX bus samtidigt som du byter källa på PGM skenan. Det finns en mängd knappar som kan agera MASTER och en mängd funktioner som kan agera SLAVE. Se sidan 63 i manualen.

Att sätta upp regler för länkar är faktiskt väldigt enkelt men det kan te sig lite förvirrande första gången man gör det eftersom man i allmänhet har svårt att tänka sig in i funktionen utan att ha testat. Se sidan 141 och framåt i manualen. Länkmenyn hittar du under "FUNKTION" - "AUX LINK" . På sidan 1(3) hittar du "AUX LINK ENABLE" sätt den i "ON". Gå till sid 2(3) Här väljer du "GRUPP". Sätt den till "1". Välj sedan "MASTER". Det kan vara en mängd olika funktioner som är master men i det här exemplet väljer vi "PGM". Välj sedan slav eller slavar (max 3 st) Till exempel "AUX-2" . Märk här att mixerns knapptryckningsfunktion är lite annorlunda: När du valt AUX-2 så trycker du på ratten och då hoppar den till slav 2 och trycker du igen så hoppar den till slav 3.

 

 

 

 

 

 

När du valt MASTER och sedan en eller flera slavar så går du vidare till sidan 3(3). Här väljer du vilken knapp på PGM skenan som är MASTER och vilken ingång som ska triggas på AUX-2, varje gång du trycker på input-1 på PGM skenan.

 

 

 

 

 

Men nu kommer det knepiga: För att du skall se att något händer varje gång du trycker på PGM in-1 så är det praktiskt när man testar att göra en liknande set-up på till exempel In-2 på PGM skenan. Gör alltså en LINK nr 2 på samma sätt men med annan MASTER och andra SLAVES. Då kan du toggla mellan In-1 och In-2 och se att slavarna ändrar sig som de ska.

TIPS:

För att göra det enkelt att slå på och av länk-funktionen så aktivera en USER BUTTON att styra "LINK ENABLE"

 

 

Web Browser

Webbrowsern är lätt att förstå och du kan arbeta med mixern live via browser eller ha en bisittare som sköter stills/clip etc. Man kommer åt i princip allt i hela mixer via browser. Perfekt om man vill styra mixern över internet. Även PGM bilden ligger med i GUI. Informationen i manualen är omfattande, se sid. 216

 

 

Har du frågor - Jag hjälper dig!

info.eht@telia.com

0707 540235